Fakta Menarik Dunia Cendawan | Bahagian 1 - CENDAWAN TIRAM KELABU

Fakta Menarik Dunia Cendawan | Bahagian 1



Hericium Erinaceus

1.Hericium erinaceus Atau Cendawan Gigi Berjanggut merupakan cendawan yang boleh dimakan dan kegunaan yang tinggi dalam perubatan dan jatuh dalam kumpulan tooth fungus . Berasal dari Amerika Utara, Eropah dan Asia ia boleh dikenal pasti oleh duri yang panjang (lebih daripada 1 cm panjang), rupanya pada kayu keras dan kecenderungan untuk berkembang rumpun tunggal duri tergantung *seperti digambar atas. Hericium erinaceus boleh dikelirukan dengan spesies lain yang tumbuh sama. Di alam liar, cendawan ini adalah biasa semasa akhir musim panas dan jatuh pada kayu keras, terutamanya di American
Beech.


sumber : Hericium erinaceus


Gyromitra Esculenta

2.Gyromitra Esculenta adalah kulat ascomycete dari genus Gyromitra, tumbuh secara meluas di seluruh Eropah dan Amerika Utara. Cendawan ini biasanya tumbuh di tanah berpasir di bawah pokok-pokok konifer pada musim bunga dan awal musim panas. Bentuk badan cendawan yang tidak teratur  seperti cap otak berwarna coklat  gelap yang boleh mencapai 10 cm (4 in) tinggi dan 15 cm (6 in) lebar, bertenggek di atas daun putih gempal sehingga 6 cm (2.4 dalam ) tinggi.
Walaupun yang boleh membawa maut jika dimakan mentah, Gyromitra esculenta sangat popular di Scandinavia, Eropah Timur, dan rantau Great Lakes atas Amerika Utara. Walaupun popular di beberapa daerah di Pyrenees timur,cendawan ini  dilarang dijual kepada orang ramai di Sepanyol. Manakala cendawan ini  dijual segar di Finland dan disertakan dengan amaran dan arahan pada penyediaan yang betul.

Walaupun cedndawan ini boleh dikukus  sebelum penyediaan untuk membuang toksin namun bukti  menunjukkan bahawa cara ini tidak boleh membuat Gyromitra esculenta sepenuhnya selamat untuk dimakan. Apabila dimakan, ejen aktif utama, gyromitrin, adalah dihidrolisiskan kepada monomethylhydrazine sebatian toksik (MMH). Toksin ini memberi kesan kepada hati, sistem saraf pusat, dan buah pinggang justeru gejala keracunan melibatkan muntah-muntah dan cirit-birit beberapa jam selepas pengambilan , diikuti dengan pening, lesu dan sakit kepala. kes-kes yang teruk boleh membawa kepada kecelaruan, koma malah kematian selepas lima hingga tujuh hari pengambilan cendawan ini.


Bersambung...

No comments

Powered by Blogger.